Memory lane

Memory lane

FALDER SNACK #33: RIP! Zigeunersaus, Negerzoen en Smultiet

zigeunersaus

Gisteren brak het coronawolkendek in de kranten open voor hét nieuwtje van het jaar: zigeunersaus heet geen zigeunersaus meer.

Vanaf nu dient de saus te worden aangesproken met: Paprikasaus op Hongaarse wijze. Niet het meest lekkermakende alternatief (hmm… Hongaarse paprikasaus?) maar wel lekker correct. Toch jammer voor de paar zigeuners die juist trots waren op deze saus. Ik stel voor, als nieuwe naam voor de saus: zwervende volksstamsaus. Neutraal, niet beledigend. En begint de mond niet direct te wateren?

Welke andere productnamen uit onze jeugd zijn verdwenen in de kruistocht naar correctheid?

Negerzoenen en negerinnentetten

Als eerste was natuurlijk de Negerzoen aan de beurt. De naam is ooit ontstaan als grapje. Wanneer je een Zoen eet, krijg je bruine lippen. Als je daarmee een kus geeft… lachen geblazen. Niet alleen in Nederland was de naam Negerzoen gemeengoed, in vrijwel elk land heette de SNACK zo. In 2005 hadden we genoeg gelachen. Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij, vroeg Buys om de naam te veranderen. Na veel maatschappelijke ophef, besloot het bedrijf de naam aan te passen. Het zijn mensenmensen.

Wat weinigen weten, is dat de hele naamsverandering een marketingtrucje van Buys was. Een maatschappelijk showproces, bedoelt als publiciteitgenerator, en om een transitie naar de naam Zoenen te maken. Een naam die beter te combineren was met andere woorden (Valentijnszoenen, Koninginnedagzoenen, etc.).

Onbedoeld neveneffect van de marketinghoudini’s bij Buys: de informele naam ‘negerinnentetten’ werd ook in de ban gedaan. Samen met controversiële reclames als die van Dickmanns.

De oude negerzoenen

Smultiet

Het zelfbenoemde grappigste snoepje van heel de wereld: het Smultietje, is ook uit de schappen verdwenen. De gummi met de vorm met van een vrouwenborst werd vergezeld door een ongekend ongepaste reclame, waarin een seksuele, getekende koe de borsten niet in haar trui kan houden. Dat is hoe je kinderen naar de snoepwinkel krijgt. En dan hebben we het er niet eens over dat deze koe een andere koe aan het melken is, wat toch ook enigszins curieus te noemen is.

Een reclame voor kinderen

Zo had het bedrijf BonBon nog wel meer controversiële snoepjes. Creatieve namen als: Mierezeikers, Hondescheten, en Vieze Luiers. Allemaal met ‘Het grappigste snoepje van heel de wereld’ als slogan. Groot wonder dat de snoepjes nu niet meer te koop zijn.

Mierezeikers

Moorkop

De Moorkop is het laatste Nederlandse slachtoffer van de naamzuiveringen. Moor is een oude benaming voor mensen die afkomstig zijn uit Afrika, dus een bakker uit Monster vond het enigszins ongemakkelijk om daar de spierwitte tanden in te zetten. Roomkop is het nieuwe alias. Reacties zijn gemixt. De dames van de Nordic Walking dependance in Monster vinden het in ieder geval een regelrechte schande.

De metamorfose van de moorkop

Ook de Jodenkoek ligt eruit, om overduidelijke redenen. En momenteel beklimt de Blanke Vla de trap naar de guillotine. Wie weet wat er in het verschiet ligt. Het Haagsche Hopje moet zich schrap zetten. En, gezien de recente boerenprotesten, zou ik de naam ‘Boerencake’ ook maar gauw veranderen. Anders ligt er straks een honderdtal trekkers voor de ingang van de bakker.

Advies van een Falderaar: wind je niet te veel op! Een moorkop blijft lekker, ook al draaien ze het woordje moor om (roomkop). En thuis kan je nog altijd een heerlijk politiek incorrect avond organiseren. Hieronder een voorbeeldmenuutje.

Een Schotse biefstuk met zigeunersaus.

Blanke vla toe.

En een negerzoen bij de Colombiaanse koffie.

Alleen de smultietjes zou ik laten liggen. Het is waarschijnlijk geen goed idee om je ontwikkelende kinderen te indoctrineren met het beeld van een geseksualiseerde koe…

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT