Reclames waarover we ons verbaasden

toen

De vrouw: het sukkeltje in de reclame

De reclamejongens konden er vroeger wat van als het ging om vrouwonvriendelijke reclameboodschappen. Altijd delfde mevrouw het onderspit. Want de man is tenslotte superieur… Maar anno 2023 is ‘mevrouwtje’ ook nog vaak een speelpop.

In deze reclame – zie hierboven – uit de jaren 50 van Kenwood – huishoudapparatuur – is het duidelijk: de vrouw achter het aanrecht hoort, de man verdient de centen en als hij thuiskomt staat het eten dampend op tafel. Er kan natuurlijk geen sprake van zijn dat hij ook maar een pan aanraakt.

Ook deze bovenstaande van Pep Vitaminen  – ook uit de good old days van de jaren 50 –  laat er geen gras over groeien: mevrouw wordt steeds knapper naarmate ze harder werkt in huis. De arme sloof, het sukkeltje.

In de tussentijd is natuurlijk veel veranderd. Stofzuigen, koken en de kinderen verzorgen is allang geen exclusieve taak voor de vrouw meer. Maar hoe de emancipatie het vrouwbeeld ten positieve heeft gekeerd, in de reclame trekt ze vaak nog aan het kortste eind. Ook de waakhond in de reclame, de Reclame Code Commissie (RCC), ziet vaak het probleem niet…

Een actueel voorbeeld is deze. We kennen ze allemaal: je rijdt op de snelweg en opeens passeert een klusbus met een schijtlollige tekst en foto achterop.

De adverteerder — een elektrotechnisch installatiebedrijf — met een afbeelding van een vrouw in een hoog opgesneden spijkerbroekje in combinatie met de tekst ‘Wij zorgen voor de juiste spanning’ moet de aandacht van voorbijgangers trekken.

Wat blote billen, sexy vrouwen met elektrotechniek, bouwsteigers, rioolontstoppers en baggerbedrijven te maken hebben, vraag het ons niet!

Een vrouw klaagde de klusser aan bij de RCC.

De Commissie oordeelde als volgt: ‘de commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen het op deze manier afbeelden van een vrouw in combinatie met de tekst om te wijzen op de diensten van een elektrotechnisch installatiebedrijf kan waarderen. Het feit dat in de reclame een suggestieve afbeelding in combinatie met (kennelijk bedoeld als) een woordgrap is opgenomen, betekent op zichzelf niet dat daardoor de grens is overschreden van wat volgens de huidige maatschappelijke opvattingen aanvaardbaar is.’

De klacht werd dus afgewezen. De vrouw blijft ook 70 jaar later nog best een gewillig slachtoffer in de reclame…

Foto klusbus: Perfektie.nl

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT