Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die niet meer kan: 3 pijnlijke reclamemissers

Je introduceert enthousiast een nieuw model auto, babyvoeding of zoals hieronder spijkerbroeken voor jongeren. In alle gevallen had de marketing- en reclameafdeling zitten pitten…

Modemerk Calvin Klein zat in de jaren 90 als hip kledingmerk (vooral ondergoed) fors in de lift. Het merk groeide en was populair bij vooral jonge mensen. Totdat het bedrijf echter een marketingcampagne lanceerde met in de hoofdrol minderjarige modellen, schaars gekleed en in intieme posities. Het was nog net geen een verkrachtingsfoto. Vooral de ouders, die vaak nog de kleding voor de kinderen kochten, voelden zich zwaar beledigd en lieten het merk vallen als een baksteen. Calvin Klein werd gedwongen om de advertenties tegen hoge kosten te verwijderen en een formele verontschuldiging aan te bieden. Maar erger was de imagoschade, het duurde vele jaren voordat het merk weer het vertrouwen van het publiek kreeg.

Een andere – en helaas veelgemaakte blunder – is de wereldwijde introductie van nieuwe modellen auto’s met een bepaalde naam (Fiat Croma!). De marketeers en reclamemensen checken niet of de naam in een bepaald land bijvoorbeeld een seksuele connotatie heeft. Het ging helemaal mis bij automerk Ford toen ze hun Pinto in Brazilië introduceerde. Toen de verkoop voor geen meter liep, ontdekte het bedrijf dat “Pinto” in Braziliaans jargon “klein mannelijk geslachtsdeel” betekent. Ford veranderde de naam daarop in “Corcel”, wat “paard” betekent. Dat werkte in de reclame een stuk beter en de verkoop ging in galop!

Toen het bedrijf Gerber startte met de verkoop van babyvoeding in Afrika, gebruikte ze dezelfde verpakking als in de USA. Op het etiket prijkte een prachtige blanke baby. Helemaal fout! Wat bleek? Afrika kende toen nog veel mensen die niet konden lezen of schrijven. Dus het etiket moest duidelijk maken welke ingrediënten in het product zaten… Geen wonder dat veel klanten dit maar op de plank lieten staan.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT