Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die toen nog kon: kleine mensen die een auto groot maakten

We schrijven 1994. Mazda introduceert de MX-3 met 6 cilinders.

Zes kabouters die de v6 van Mazda verbeeldden..

In Nederland kon je bij de introductie van de Mazda MX3 kiezen uit twee motoren. De eerste was een vrij eenvoudige 1.6 viercilinder, de B6-2E. Deze zestienklepper met een enkele nokkenas leverde een vermogen van 90 pk en 135 Nm.

Maar je wilde niet de instapper, je wilde de topmotor: de 1.8. De 136 pk en 160 Nm waren niet bijster geruchtmakend. Het karakter van de auto was dat echter wél. De cilinderinhoud werd namelijk verdeeld over zes cilinders. Mazda had deze keuze gemaakt vanwege de thuismarkt. Daar worden grotere motoren zwaarder belast. Om zo toch een unieke, soepele motor aan te kunnen bieden werd het slagvolume beperkt tot 1845 cc. Elke cilinder was dus iets groter dan 300 cc, vrij klein dus. Mazda Nederland speelde daar geinig op in met deze reclame, waarbij zes kabouters – maar eigenlijk kleine mensen – als cilinders fungeerden.

Het was enige tijd bon ton om kleine mensen als lilliputters of dwergen aan te spreken. In menig circus speelden ze een belangrijke rol, zij het dat het vooral een komische moest zijn. Tegenwoordig heten kleine mensen gewoon kleine mensen en geen lilliputters of dwergen meer. Wil je het nog netter zeggen, dan zeg je achondroplasten. Want de groeistoornis bij kleine mensen wordt ook aangeduid als dwerggroei of achondroplasie. Nu is achondroplasie best een lastig woord. En ‘dwerg’ wordt ook als een scheldwoord gezien in Nederland. De reclamemakers zullen waarschijnlijk niet zo snel meer kleine mensen inzetten als cilinders van een Japanse auto…

Foto ter illustratie: Getty

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT