AfterMidlife-APK

Terugblik

Elegant als een Parisienne: de Peugeot 504

De Peugeot 504 was bepaald geen auto, die al ‘roestte in de folder’, zoals Simon Carmiggelt ooit schreef. Deze Franse voiture was vooral in de seventies chique en onverwoestbaar in één. Een petite ode.

Mes amis, daar is ‘ie dan, de Peugeot 504! Een auto zo chique dat zelfs de dokter en de dominee erin rondreden. En waarom ook niet? Met zijn verfrissende ontwerp dat de harten van autoliefhebbers over de hele wereld veroverde, werd de 504 meteen bekroond als de Auto van het Jaar in 1968. Oui, oui, de Fransen wisten destijds wel hoe ze een indruk moesten maken! De 504 was niet zomaar een Franse sedan; hij was de onbetwiste heerser van de wegen in de jaren zeventig en begin jaren tachtig. Deze koningin van de woestijn, zoals ze liefdevol werd genoemd in Afrika vanwege haar onverwoestbaarheid, ging door dik en dun, zonder een spoortje roest. Want nee, deze Franse auto ‘roestte niet al in de folder, zoals de altijd scherpe Simon Carmiggelt eens schreef over Mediterrane voertuigen.

Krachtig en elegant als een Parisienne

Een van de meest bewonderenswaardige eigenschappen van deze Franse schoonheid was haar betrouwbaarheid. Of je nu door de smalle straatjes van Parijs slingerde of door de uitgestrekte velden van het platteland reed, de Peugeot 504 bracht je altijd veilig op je bestemming. Geen wonder dat ze de vaste auto van alle ploegen en de leiding van de Tour de France was! Met zo’n trackrecord kon je haar gewoon niet negeren. En laten we het hebben over de motoren, mes amis! In de beginjaren werd ze geleverd met de krachtige 1796 cc motor van haar voorganger, de Peugeot 404. Oh là là, daarbij kon je kon kiezen tussen conventionele carburatie of de verleidelijke mechanische injectie van Kugelfischer. De injectiemodellen waren als mooie Parissiene’s, elegant en krachtig tegelijk!

De coupé & cabrio, oh lala

In oktober 1970 kreeg de 504 een gloednieuwe, krachtige 2.0-liter motor, die maar liefst 69 kW (94 pk) leverde. Quelle puissance! En voor degenen die het liever wat rustiger aandeden, was er zelfs een optie voor een soepele 3-traps automaat van ZF. Ze dachten echt aan alles! Maar aan alle mooie avonturen komt ooit een einde. In 1983 namen we afscheid van deze prachtige auto op ons Europese continent. Mais oui, het was tijd om plaats te maken voor nieuwe uitdagingen en modellen. Toch blijven de coupe en cabrio-versies van de 504 eigenlijk niet te overtreffen. Deze Peugeot blijft een onvergetelijke diva op wielen! Als je er ooit een tegenkomt op een nostalgische rit door het Franse platteland, geef haar dan een knipoog en dank haar voor de mooie herinneringen. Merci, Peugeot 504.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT