AfterMidlife-APK

Terugblik

We gaan naar Frankrijk! Met het Renaultje 4!

Alez, laten we terugreizen naar een tijdperk waarin auto’s nog geen luxe hadden zoals airconditioning, airbags en cruise control. Een tijd waarin bijvoorbeeld de Renault 4, de geliefde metgezel van de Nederlandse Frankrijk-ganger, zijn avonturen beleefde, zonder die luxe snufjes.

Stel je eens voor: de zon brandt genadeloos, terwijl de Renault 4 in de straat, half op de stoep, klaarstaat voor die lange epische reis naar de Ardeche. Wij kinderen, gezeten op de tentstokken, grijnzen van opwinding. Je weet dat deze reis een avontuur wordt, al was het maar vanwege dat Jippo-zomerboek op de hoedenplank. Je ouders nemen plaats voorin en steken de eerste caballero-sigaret op. Tijdens het rijden blijven de raampjes potdicht. Anders werd je maar ziek van de frisse lucht.  Ah, de zoete geur van vintage nostalgie!

Prijs van de R4: 3995 gulden!

Maar laten we niet vergeten dat de Renault 4 een auto was van eenvoud. Geen airconditioning om de hitte te bestrijden, maar dat maakte de avonturen alleen maar intenser. Geen airbags om ons te beschermen, maar we voelden ons vrij en onverschrokken. Bovendien vertrouwden we nog puur op ons eigen reactievermogen. Geen cruise control om ons te ontlasten tijdens lange ritten, maar dat gaf ons de kans om de weg echt te voelen. De Renault 4 was een auto van puurheid. Hij bood een vereenvoudigde uitrusting en kek design voor een toegankelijke, vaste prijs van slechts 3950 gulden!

Auto met eerste achterklep

En toch, ondanks zijn schijnbare beperkingen, veroverde hij de harten van velen. Zijn platte vloer en de mogelijkheid om aan de achterzijde te openen maakten het in- en uitladen gemakkelijk:  een voorproefje van de moderne achterklep. Ja, echt. De Renault 4 werd een echte lifestyle-auto en een symbool voor economisch en sociaal opklimmende generatie. Hij werd omarmd door alle sociale klassen en culturen. Hij was de metgezel van keuze voor degenen die een unieke en veelzijdige auto wilden, voor een zeer babyzacht prijsje.

De bries van vrijheid

Laten we ons koesteren in de herinneringen aan die tijd. Laten we de Renault 4L herinneren als een tijdloze klassieker, een symbool van avontuur en vrijheid. Ja, hij miste airconditioning, airbags en cruise control, maar dat maakt hem alleen maar specialer. Hij liet ons de rauwe essentie van het autorijden voelen, de wind door onze haren en de zon op onze gezichten. Dus laten we proosten op de Renault 4L, een auto die ons terugvoert naar een tijd waarin luxe niet essentieel was, waarin avontuur en de weg voor ons altijd openlagen. Een tijd waarin we glimlachten terwijl we het raam opendraaiden, genietend van de warme bries en de vrijheid die we voelden.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT