AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Op zoek naar een rijdende vakantievriend

De dagen worden langer, vakantiekriebels nemen toe. Wij zochten een ideale vakantieauto, die een caravan kon trekken. Spoiler: het is niet de auto van dit plaatje geworden.

Het is dus een Nissan geworden? Gek, er zijn dagen, dat ik niet aan dat merk denk.

Dit klinkt als een cynische opmerking, waarmee je net doet, alsof Nissan er als autofabrikant niet toe doet. Maar Nissan heeft een prachtige staat van dienst: de Nissan Micra, Primera en natuurlijk de Qashqai, ze waren in Nederland zeer populair. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de Leaf: de eerste elektrische volumeauto, die nog steeds leverbaar is en zelfs wordt gerekend tot een van de meest betrouwbare auto’s die er rondrijdt.

Maar de laatste tijd horen we niet zoveel meer van het merk toch?

Je kunt Nissan het meest vergelijken met een zanger die vroeger veel hits scoorde. Nog steeds komt hij met de meest prachtige songteksten, maar het publiek, verwend door zijn oude hits, heeft niet door hoe goed het nieuwe werk is. Want Nissan bracht de Ariya, een geheel nieuwe Qashqai en de X-Trail op de markt. Echt steengoede auto’s. Helaas blijven de verkoopcijfers toch achter bij de vroegere verkoophits. Ten onrechte.

Jullie reden de X-trail. Hadden jullie niet net zo goed de Qashqai kunnen rijden?

Vroeger was er inderdaad een Qashqai+2 op de markt. Een aantal jaar geleden heeft Nissan zijn Qashqai zevenzitter een eigen naam gegeven: de X-Trail. Met het lengen van de dagen, namen onze vakantiekriebels toe, dus wij testten de auto, de e-Power, met e-4Orce vierwielaandrijving op zijn vakantiecapaciteiten

Beviel die?

Eigenlijk uitstekend. Wij lieten de derde rij van zitplaatsen ongebruikt, zodat wij een fantastische laadruimte (485 liter) ter beschikking hadden. Deze was zo ruim, dat ik mij vrouw vroeg of ze niet nog wat meer mee wilde nemen. Een ongekende vraag. Zeker in de tijd toen de kinderen nog thuis waren en de tent ook nog tot de standaarduitrusting behoorde. Met deze X-Trail had het allemaal meegekund.

Zou die een caravan goed over de alpenpassen kunnen trekken?

Deze vierwiel aangedreven X-Trail mag 1.800 kg trekken. Je kunt dus met gerust hart een gemiddelde caravan aankoppelen. Dat is nog een understatement: de ANWB bekroonde deze auto zelfs tot beste caravantrekker van 2023. Onderhuids schuilt een driecilinder 1,5 liter benzinemotor, die samenwerkt met een elektromotor. Bijzonder is dat de benzinemotor de accu’s voor de elektromotor vult. In principe rijdt deze X-Trail dus elektrisch, zonder dat deze aan de stekker moet. Deze bijzondere aandrijfvorm zorgt voor een heerlijk koppel, heerlijk traploos schakelen en een vloeiend rijgedrag. Ongetwijfeld ideaal voor de wintersport. Maar nu, met de zomervakantie voor de boeg, een auto die garant staat voor zeer ontspannen ritten. Zelfs met een sleurhut de bergen over.

Hoe is de X-Trail van binnen?

Gewoon goed. Mochten er passagiers achter plaatsnemen, dan hebben die zeer veel beenruimt tot hun beschikking De stoelen voor bieden fauteuilkwaliteit. Het infosysteem is zeer makkelijk te doorgronden. Op de middenconsole tref je de fraai vormgegeven e-Shifter, die naadloos schakelt tussen de verschillende rij-instellingen van de auto. Daarnaast biedt Nissan naast het stuur altijd de knop met het blauwe autootje: drive assist. Dit is hoe het Japanse merk zijn adaptive cruise control noemt. Bij sommige modellen is het een hoop gedoe om deze in te schakelen. Bij Nissan is het slechts een druk op deze blauwe knop en het lijkt alsof de X-Trail blindelings de weg weet. Kortom, met zo’n auto begint de vakantie écht op het moment dat je instapt.

Prijs Nissan X-Trail e-4Orce 4wd (met 7 zitplaatsen): vanaf  55,490 euro

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT