AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Opladen bij de Lidl? Dat kost u dan 498 euro

De nieuwe schrik voor elke elektrische rijder heet 'blokkeertarieven'. Zelfs de Lidl ziet hierdoor de auto nu als een melkkoe.

Blokkeertarieven zijn de schrik van elke elektrische rijder. Dit lezen we in een artikel op de site van de ANWB. Daar wordt ene Peter Jansen naar voren gebracht. Die laadde vier keer zijn auto bij tijdens het boodschappen doen bij de Lidl in Kaatsheuvel. Dat bleken dure boodschappen bij een keten die toch bekend staat als prijsbewust. Want het bijladen kostte hem 498,09. euro. Ook ene Paul Paulissen stond een flinke financiele strop te wachten. Bij Resort Fort Beemster was hij zomaar 135 euro kwijt.

Wat is zo’n blokkertarief?

De ANWB legt uit. Normaal gesproken betaal je bij het laden van je auto bij een laadpaal voor elke kilowattuur stroom die je verbruikt, vergelijkbaar met het afrekenen voor benzine of diesel bij een pomp. Maar sommige laadpalen brengen naast de stroomprijs ook de tijd in rekening dat je aan de laadpaal staat. Dit is het blokkeertarief. Wanneer je de laadpaal voor een bepaalde tijd bezet houdt, betaal je een vast bedrag per minuut. Dit systeem is bedoeld om te voorkomen dat laadpalen onnodig lang bezet blijven.

Kosten verschillen

In Duitsland is het blokkeertarief al langer gangbaar. Meestal treedt dit tarief in werking na vier of vijf uur bij een reguliere laadpaal en na één uur bij een snellaadpaal. De kosten verschillen. Maar liggen rond de 10 cent per minuut, met een maximum van drie uur. In Nederland gelden ook voor steeds meer laadpalen blokkeertarieven. Soms ontbreekt echter een maximum. Of soms staat info slecht aangegeveb bij de laadpaal of in de app. Dit kan leiden tot deze onaangename verrassingen, die rieken naar geldklopperij. Neem bijvoorbeeld Paul Paulissen bij Resort Ford Beemster. Zijn auto stond inderdaad aan de laadpaal, maar hij stond niemand in de weg, aangezien de parkeerplaats was afgesloten.

Reactie Lidl

Lidl liet aan de ANWB weten dat ze deze tijdslimiet invoerden, om zoveel mogelijk klanten te laten profiteren van de laadpaal. Maar ze zien nu, met dank aan de ANWB, dat de prijzen die worden gerekend niet redelijk zijn en zijn hier sinds 1 maart mee gestopt. Klanten bij wie door het blokkeertarief teveel in rekening is gebracht, kunnen zich melden bij de supermarktketen.

Verschillen per aanbieder

Blokkeertarieven hanteren enorm per aanbieder. Zo hanteert Shell bij reguliere Nederlandse laadpalen een tarief van 5 cent per minuut na 4 uur laden, met een maximum van 12 euro per sessie. Allego rekent vanaf 1 maart 2024 25 cent per uur extra bovenop de werkelijke laadkosten, vanaf het moment dat de auto wordt aangesloten, zonder maximumtarief. De ANWB zelf, stelt niet in alle gevallen negatief te staan tegenover blokkeertarieven, gezien het tekort aan publieke oplaadpunten in vergelijking met het groeiende aantal elektrische auto’s. Echter, de ANWB benadrukt dat het tijdsbestek en de hoogte van het blokkeertarief in verhouding moeten staan tot het beoogde gebruik van de paal en de locatie. Daarnaast pleit de ANWB voor een maximumtarief van 3 uur en voor duidelijke informatievoorziening aan gebruikers via borden of stickers op de laadpalen.

Lees hier het originele artikel op de ANWB-site

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT