AfterMidlife-APK

Terugblik

Saab 99, met Turrrrrbooo!

De Saab 99 was net zo sympathiek als zijn bestuurders. Ooit een middelvinger gehad van een Saab-berijder? Een ode aan Zweedse eigenzinnigheid.

In de rijke Zweedse automobielgeschiedenis doemt de Saab 99 op als een uniek juweel, doordrenkt met eigenzinnigheid en altijd gedragen door een exclusieve groep van sympathieke, hoogopgeleide berijders. Ooit een middelvinger gehad van een Saab-bestuurder? Gebouwd tussen 1968 en 1984, straalt de Saab 99 een onmiskenbaar Scandinavisch charisma uit. Hoewel? De motor was rechtstreeks afkomstig van een sportieve Triumph, wat wel de start markeerde van een reeks gedurfde keuzes.  Dit was geen auto voor de grijze massa; het was een voertuig voor diegenen die durfden af te wijken van de gevestigde norm.

Met toen unieke injectiemotor

In 1972 werd overigens de Saab 99 EMS geïntroduceerd, een model met een toen hypermoderne injectie-motor. Echter, het hoogtepunt van gedurfde keuzes kwam in 1978 met de introductie van de Saab 99 Turbo. Een bolide die snelheid en veiligheid harmonieus samenbracht met een krachtbron die beschaafd gierde met 140 pk. Toen een duizelingwekkend vermogen met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,5 seconden. Wat de Saab 99 onderscheidde van zijn Zweedse tegenhanger, de Volvo, ging verder dan de weg. Terwijl bange zielen misschien kozen voor de veiligheid van een Volvo, omhelsden levensgenieters de Saab als een verlengstuk van hun eigen persoonlijkheid, een auto met karakter.

Vertrouwen in veiligheid

De onconventionele aantrekkingskracht van de Saab 99 reikte echter verder dan zijn uiterlijk en prestaties. De slimme stalen constructie maakte het niet alleen tot een snelheidsduivel, maar ook tot een veilige haven op de weg. Voor de eigenaren was het niet alleen een kwestie van snelheid, maar ook van vertrouwen in hun eigenaardige metgezel. In 1985 gaf de Saab 99 het stokje over aan zijn opvolger, de Saab 90, die het erfgoed van zijn voorganger droeg met de voorkant van een Saab 99 en de achterkant van een Saab 900 Sedan. Een erfenis die verder ging dan de productiejaren, want de Saab 99 bleef niet alleen in de geschiedenisboeken, maar ook in de harten van degenen die genoten van zijn unieke, Zweedse charme.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT