Jeugd

toen

Brommergeluk: opvoeren die Yamaha FS1! Met risico op de rollenbank (net als nu)

Met de enorme populariteit van de Fat Bike is de rollenbank bij de politie ook weer actueel. Weet je het nog? Brommer kopen en direct flink opvoeren met een vergrote carburateur en uitgevijlde uitlaten...

De Yamaha FS1 kwam in 1969 op de markt,  in 1970 werden ze voor het eerst in Nederland te koop aangeboden. Een brommer die opviel tussen de Kreidler, Zündapp en Puch. Opvallend was vooral dat de tank heel strak was vormgegeven met witte flanken. In die periode had Japan nagenoeg geen export, en hierdoor hadden Japan en Nederland een primeur.

Voor de Nederlandse markt moest het vermogen van de Yamaha FS1 drastisch worden aangepast naar de toen geldende 40 km per uur (pas in 2008 ging de snelheid omhoog naar 45 km per uur).

Maar van harte ging dat niet bij de eigenaars, want deze brommer was gebouwd om hard te gaan. Onze broer had er ook een en die voerde hij makkelijk op tot 100 km per uur. Een volwaardige motor!

Maar ja, oom agent sliep in die tijd nog niet en regelmatig waren er controles met de beruchte rollenbank die de snelheid van de bromfiets pijnlijk nauwkeurig vaststelde. Gaf de teller meer aan dan 40 km, dan moest de brommer worden aangepast. En je kreeg uiteraard een vette boete.

Maar de Yamaha FS1 was desondanks een parel op de weg. De hoge originele hoge uitlaat werd vervangen voor een lagere. De bromfiets is meteen een succes, in 1970 werden er 6500 stuks verkocht en in 1971 meer dan 8000. Al na 3 maanden is de brommer (ook met de trapconstructie) een absolute bestseller, met in 1974 een verkoop van 22.000 stuks

In Engeland werden toen op jaarbasis zo’n 300.000 motoren en brommers verkocht. Ook in Frankrijk liep het goed, maar het beste liep het in Nederland. De FS1 blijft leverbaar tot in 1983, daarna liep de verkoop af. In 1987 maakte de FS1 met trommelrem een korte comeback. Dit type noemde men de FS1 2RU (Nederland) of 2RT (België). De Franse MBK-fabriek (overgenomen in 1985 door Yamaha) maakte tot 1990 nog het model voor een prijs van 1200 gulden, maar de populariteit van het model was over zijn hoogtepunt heen.

De FS1 wordt nog steeds gemaakt, maar technisch zijn er wel wijzigingen gedaan vanuit milieuoogpunt. De huidige modellen hebben namelijk qua uiterlijk nagenoeg hetzelfde blok, zij het dat dit tegenwoordig 4-takt is.

Bron: www.dereutel.nl

Foto: 1op25

 

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT