Jeugd

Jeugd

Tiktokpareltjes: ‘Rijk’, je gaat toch niet zingen hè’

Rijk de Gooyer en Johnny Kraaijkamp lieten zich in de jaren '80 en '90 strikken voor C&A reclame. Het komische duo zorgde voor filmpjes waar je nu nog om moet lachen.

In 1952 kruisen de paden van Rijk de Gooyer en Kraaijkamp elkaar, wat het begin markeert van een unieke samenwerking. Hun muzikale bijdrage, “Twee Jongens En Een Gitaar”, wordt opgenomen en brengt hen onder de aandacht van de AVRO. De Johnny & Rijk-show, een komisch duo, verovert al snel de harten van televisiekijkers en geniet jarenlang succes, zelfs over de grenzen heen met twee jaar op de Duitse televisie. De eerste hits van Johnny & Rijk, “Ik Ben Zo Blij” en “De Ouwe Sopraan Uit De Jordaan”, zien het licht in 1957. Tijdens een van hun weekendshows wordt André Hazes, ontdekt door Johnny Kraaijkamp op Bevrijdingsdag op de Albert Cuyp, waar hij op slechts achtjarige leeftijd zijn debuut maakt op televisie. In 1967 bereikt hun single “De Bostellla” de gouden status. Een van hun meest bekende nummers, “Oh Waterlooplein”, is een eigen versie van Lionel Morton’s “Waterloo Road”. In de vroege jaren zeventig zwaaien Johnny & Rijk af van de televisie, om later in de jaren tachtig weer op te duiken met een reclameserie voor C&A. Hierover wordt Rijk de Gooyer geïnterviewd in de Panorama van 1988.

Interview Panorama:

De Gooyer: ‘Op het ogenblik kun je moeilijk scoren bij reclame. Het moet in dertig seconden raak zijn. We hebben bij Gods gratie veertig seconden gekregen van C&A. Dat is ontzettend duur, maar het kon niet anders. Reclame is een essentieel onderdeel van ons vak geworden. Er zijn heel grote mensen die het doen. In het buitenland is het voor topcollega’s een sport om goede reclame te maken. Als het bedrijf via hen weet te scoren, weten zij dat ze hun vak goed hebben uitgeoefend. Zo simpel ligt het toch? En als je zoals ik lekker langs de Vecht wilt wonen, in een goeie auto wilt rijden en verder ook nog wat te verteren wilt hebben, dan moet je er reclame bij doen. Ik heb overigens veel reclame geweigerd in m’n leven. Voor reclame leg ik dezelfde maatstaven aan als voor m’n rollen: ik moet het gevoel hebben dat ik er ‘iets’ mee kan. Het is echt een fantastisch succes, die spots. Voor de jeugd ben ik het mannetje van C&A. Als ik met m’n dochter naar het zwembad ga, hoor ik van alle kanten: ‘C&A is toch voordeliger.’

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT